Op zoek naar een mooi, leuk en uniek kado? Ga in nieuw scherm naar mijn PASFOTOBOEKJES en schrijfboekjes-site.
Of bekijk de kleurrijke schilderijen-expositie van m'n broer.

Ga in nieuw scherm naar
mijn broers-site
K U N S T * S C H I L D E R I J E N * K U N S T
Reisverslag van route

Kruistocht in Spijkerbroek
van Thea Beckman

(Versie 1.3, 29 april 2018)

Het verhaal Dit is een reisverslag van Weiko en Heleen. We hebben een poging gedaan om de route te volgen, die de kinderen van 'Kruistocht in Spijkerbroek' gelopen hebben. Gelezen de beperkte plaatsgegevens, blijft dit echter een poging. Op gevoel, de geschikste looproute zoekend, rekening houdend met levensbehoeften als eten en drinken, en natuurlijk een 'makkelijke' looproute, hebben we met auto geprobeerd toch een route te volgen, die de beleving van de kinderen inzichtelijk maakt.
Uiteraard hebben we bij deze reis foto's gemaakt om het verhaal te illustreren.
De route is beschreven en met kaarten van Google Earth te volgen. Klik op deze link voor het begin.
Voor het gemak is de route hierbij geplaatst. Klik op de route-afbeelding voor een vergroting in een nieuw scherm. (Afhankelijk van de scherminstelling, vergroot de afbeelding op orginele grootte en klik dan met de scroll op de afbeelding, zodat er niet gescrold hoeft te worden, maar de richting met muisbeweging gedaan kan worden.)
Ook voor de foto's en andere afbeeldingen geldt: klik op de afbeelding voor een vergroting in nieuw scherm.
Reist u mee?

Ter geruststelling: Deze reis beslaat niet het hele boek. Het gaat over het eerste helft van het boek tot hoofdstuk 12 op blz 171.

Om bij het beginpunt van de Kruistocht in Spijkerbroek te komen, hebben wij nog een reisje moeten maken. Op dag 4 bereiken we het punt waar we de kruistocht-route kunnen gaan volgen.

Dag 1 tot Düsseldorf
We zijn bij Millingen aan de Rijn (bij Nijmegen) de grens met Duitsland overgestoken, om zo stroomopwaarts de Rijn aan onze linkerkant te hebben. Over de dijk langs de Rijn is niet overal autoverkeer toegestaan. Rijdend over de dijk werden we door Kleve, Kellen, Warbeyen, Huisberden en Wissel geleid en kwamen we uit in Grieth. Een vriendelijk dorpje aan de Rijn, met een eet- en drankgelegenheid, met uitzicht op de rivier.

Wat opvalt is dat de wegen vrij rustig zijn en dat er standaard 30km in de dorpen gereden moet worden.

Daarna weer langs de Rijn (al zie je het niet), langs Kalkar (met inderdaad een pretpark), door Appeldorn, Kehrum, Marienbaum, over de 57 naar Xanten.

Onze blikken werden gepakt door een Romeins uitziende nederzetting. Aan de rand van Xanten bevindt zich een groot Archäologischer Park. Hierdoor gepakt wilden we toch even Xanten bekijken.

Xanten is een mooie oude stad, zeker een bezoekje waard.

Na een wandeling van een uurtje, weer verder over de 57 naar Rheinberg, onder de 42-snelweg door, en door Moers. En gezien het tijdstip, toch maar de E34/40 op, naar Duisburg. We moeten toch een keer een slaapplaats zoeken. Dus de Rijn maar oversteken, Duisberg in.
Maar Duisburg is verschrikkelijk. Grijs en grauw.
Dus snel verder, al gaat dat niet zo snel. Zeker gevoelsmatig niet.
Eindelijk bereikten we de 288, die ons weer over de Rijn kon brengen, zodat we weer aan "onze" kant zaten. Bij Linn (onder de rook van Krefeld) konden we weer verder in groen.
Via Lanklatum en Meerbusch kwamen we op de 9. Volgende grote stad aan de andere kant van de Rijn: Düsseldorf. Na Duisburg hadden we er weinig fidusie in, maar het werd nu toch echt tijd om een slaapplaats te zoeken. Dus Düsseldorf in.
Dat was wel even schrikken. Nadat we over de brug de Rijn overstaken, volgden we het bordje Altstadt en kwamen al gauw in een tunnel, waar wegen samenvoegen en splitsen. En dan opeens een bordje P-Altstadt, geen uitvoegstroken, scherpe bocht naar rechts en dan sta je opeens voor de toegangspoort van een ondergrondse parkeerplaats.
En dan ben je benieuwd wat er boven is.
Na twee verdiepingen naar boven gelopen te hebben, kwamen we midden in de - inderdaad - Altstadt uit. Dat zag er mooi uit. Een boulevard met veel terrasjes en mensen. En een mooi uitzicht over de Rijn.
Ook de binnenstad zag er gezellig uit. Overal terrasjes op straat. Het was dan ook een warme dag geweest. En er was feest in Düsseldorf.
Hier wilden we wel overnachten. We vonden een slaapplaats in Hotel Barcelona, welke behoort bij en boven Sutton's Irish Pub zit op de Hunsrückenstrasse 5. De standaardkamer voor 2 personen, zonder douche en toilet (die zitten op gang), kost voor 1 overnachting, inclusief ontbijt, 80 Euro.
Het was druk in de stad, dus na enkele straatjes gelopen te hebben, vonden we een terrasje waar nog een tafeltje vrij was om te eten.
Daarna een wandeling gemaakt door een schemerig wordend Düsseldorf. Hier kun je goed shoppen. Jammer dat het morgen zondag is.

naar Düsseldorf
12:40
De Rijn, even voorbij Millingen

13:50
Tijd om de voorraden aan te spreken, Grieth

14:00
Grieth, met een pand uit 1564.

14:56

21:16
Düsseldorf-Altstadt

22:14

Dag 2 Düsseldorf tot Boppard
Na het ontbijt konden we ons weinige bagage bijeenrapen, om de weg naar P-Altstadt terug te vinden.

Bij Norf kwamen we weer aan onze kant van de Rijn.
Daar hebben toch maar een gedetailleerdere kaart van Duitsland gekocht. Want als je alleen maar over binnenweggetjes wil rijden, kom je allemaal dorpjes tegen, die niet op een gewone snelwegkaart staan.

We vervolgden onze weg over de 9 tot Köln. Hier probeerden we de buitenste binnenring te volgen, maar naar driekwart hield dit op. Kris-kras op gevoel kwamen we in het dorpje Sürth terecht. Nu konden we weer de Rijn volgen.

We kwamen door Wesseling en bij het dorpje Widdig was het tijd om te lunchen. Bij Rheinterrassen, Römerstrasse 99, Widdig kun je prima buiten eten, met een geweldig uitzicht over de Rijn. Je merkt dat je nu toch wel iets hoger zit.

Verder naar Bonn. Weer een poging om hier omheen te rijden. Deze keer waren we al vrij vlot de weg kwijt. De buitenwijken van Bonn hebben we dus wel gezien. Bij Rüngsdorf vonden we eindelijk de Rijn terug en ook de 9.

Deze weg bleven we rijden, omdat je dan mooi langs de Rijn rijdt. Mooi uitzicht, ook als je rijdt.

Bij Comeback, even voor Remagen even bijgekomen van de Bonn-tocht. Al was het even moeilijk oversteken om de parkeerplaats van Comback te bereiken, het uitzicht was hier ook weer mooi.

Vanaf Bonn kom je over de 9 diverse burchten en kastelen tegen.
En langzamerhand zie je steeds meer wijngaarden op de hellingen verschijnen.

Intussen Andernach gepasseerd en op weg naar Koblenz. Langs Schloss Stolzenfels, door Rhens en Spay om bij Boppard aan te komen.

In Boppard ingecheckt bij Hotel Ebertor, Heerstrasse 172 - een groot hotel met ook motel-achtige kamers. De standaardkamer voor 2 personen, met douche en toilet, kost voor 1 overnachting, inclusief ontbijt, 87 Euro + 0,50 cent pp toeristenbelasting.

21:21
Hotel Ebertor (hoofdingang)

Op zoek naar eten kwamen we lopend nog diverse hotels tegen, die een stuk goedkoper waren. Dus we hadden beter eerst kunnen gaan wandelen.

Na het eten door Boppard gewandeld. Boppard is één van de vele typische oude Rijnstadjes en is niet erg groot.

naar Boppard

17:36

21:06
Boppard

Tijd om Hoofdstuk 1 van 'Kruistocht in Spijkerbroek' te gaan lezen.

Dag 3 Boppard tot Worms
We verlaten Boppard en gaan weer de 9 vervolgen naar Sankt Goar, iets verderop.

Ook dit stadje bekijken we op ons gemak.

Om vervolgens in Ruïne Rheinfels een bakje koffie te gaan drinken. De weg er naartoe is tamelijk stijl. Maar het uitzicht is grandioos. Zeker een ritje waard. Ook de Ruïne (nog gedeeltelijk in gebruik) zelf is zeker een bezichting waard. Je kunt er ook met het toeristentreintje (een traktor met wagonnetjes) naar toe.

Na Sankt Goar komen we langs de beruchte berg Loreley, waar vele schepen zijn vergaan, en door Oberwesel. Waarna we langs een schitterd wit kasteeltje in de Rijn komen. Even later stoppen we weer, nu in Bacharach om te lunchen.
Ook Bacharach is weer zo'n oud stadje met veel geschiedenis.
Meteen ook maar een rondje lopen!

Na Bacharach rijden we door naar Bingen en laten het mooiste gedeelte van de Rijn achter ons.
Omdat er richting Mainz geen mooie weg langs de Rijn loopt steken we een hoekje af.

We zoeken onze weg kris-kras door het land en komen door Ingelheim, Schwabenheim, Elsheim, Ober-Olm, Klein Winternheim, Nieder-Olm, Ebersheim, Gau-Bischofsheim (waar we even pauzeren en onder de koele bomen, naast de kerk een hapje en drankje doen), Lörzweiler.

Dan bereiken we bij Nackeheim weer de Rijn, waar we weer de 9 kunnen volgen.

We vervolgen de weg langs een stuk minder toeristische Rijn. Is deze omgeving minder mooi of zijn we door het gedeelte tussen Bonn en Bingen overdonderd door bergen die Rijn dwingt er tussendoor te gaan?
Het is in ieder geval weer een stuk platter.

Naar Nierstein missen we bij Guntersblum de afslag naar Gimbsheim en pakken de weg langs het gehucht Sandhof naar Eich om vervolgens bij Ham am Rhein te kijken. Valt niet zoveel te zien en rijden door Ibersheim weer richting de 9.

En dan is het nog een 6km naar Worms, waar we weer een slaapplaats gaan zoeken.

Worms heeft een beetje moeite met het onderhoud van z'n stad en panden. Het heeft een groot potentieel, maar kennelijk geldgebrek. Dat is erg jammer, want er staan een hoop mooie gebouwen in de stad.
De brug over de Rijn is schitterend. Helaas niet van dichtbij gezien.

Geleerd van de vorige overnachtingen nu maar eens iets langer rondrijden om iets goedkopers te vinden.
Dat is gelukt, maar ook geen aanrader. Op zich zag het er binnen beter uit dan de buitenkant.
19 Euro pp (inclusief toilet en douche) en ontbijt apart 5 Euro pp. Dus 48 Euro. Toch de helft goedkoper.
De bedden waren echter voor ons niet goed en het was er warm. Maar het was ook een erg warme dag geweest.

Na het inchecken de stad in om op een leuk terrasje iets te drinken. Het centrum is aardig, maar niet om wild van te worden. Dus niet echt een aanrader.
Wel zagen we een grote kerk en oude joodse begraafplaats. Die gaan we morgenochtend bekijken.

naar Worms

de burchten en kastelen langs de Rijn

11:10

9:29
Hotel Ebertor, 'motel-kamer', Boppard

9:48
Restant van toren van ommuring Boppard

Hotel Ebertor (achteringang), Boppard

Die Pfalz, Kaub met op achtergrond Burg Gutenfels

20:10
Uitzicht Hotelkamer Worms

Dag 4 Worms - Karlsruhe
Na een warme nacht en slechte nachtrust; het hotel ligt aan een hoofdweg, met gevolg dat er 's nachts een hoop lawaaiïg verkeer langs giert, gingen we door het centrum richting kerk.
Het bleek om één van de drie belangrijke kathedralen in deze omgeving te gaan, die we hier bekeken.
Geboeid begaven we ons naar binnen. Het bleek dat je zelfs in graftombes mocht afdalen.
Het glas in lood zag er van binnen mooi uit. Zonder statief niet goed te fotograferen, zoals ik gemerkt heb.

Daarna het oudste joodse begraafplaats van Duitsland (ruim 1000 jaar) bekeken.
Opvallend was de handen op sommige grafzerken. We moesten meteen denken aan Star Trek. De groet die de Vulcans brengen met de woorden Live long and prosper. Toch maar eens uitzoeken hoe dit zit!

Verder zit er veel historie in Worms, bijvoorbeeld de Nibelungen-Festspiele, waar je best een dag voor kunt uittrekken.

Wij wilden echter verder om de reis van de kinderen te volgen en daar kwamen we bijna aan. Dus maar weer de in en verder.
Over de 9 (wat nu toch meer op snelweg begint te lijken) door Frankenthal en langs Ludwighafen om bij Neuhofen toch maar de 9 te verlaten om weer een beetje in het groen te kunnen rijden. Even een d-tour naar Altrip gemaakt.

Hoofdstuk 2
Op pagina 20 wordt Worms en Spiers / Speyer genoemd.

Weer dezelfde weg terug door Waldsee en dan over de weg, waarvan je kunt voorstellen dat Dolf hier ongeveer belandde. En kunnen we eindelijk beginnen met onze Kruistocht in Spijkerbroek-route.

Hoofdstuk 3

Wij kwamen de stad Spiers (Speyer) binnen aan de westkant van het oude gedeelte.
Wat meteen opviel dat hier alles er beter verzorgd uitzag.
We liepen langs de Gedächtniskirche - die in de stijgers stond - richting het centrum. Deze hebben we niet van binnen gezien. Door de toegangspoort - "dem Altpörtel" - liepen we de oude stad binnen. Op deze toren staat nu een live-webcam, zodat je hoofdstraat kunt zien.
Ook wij liepen door de hoofdstraat richting de Dom. Het oude centrum was er al rond het jaar 1212, zoals je kunt zien op de uitsnede van de "Klüpfelsau-Plan".
In een antiquariaat lazen we in een bezoekersboek door een toerist geschreven, dat de stad er bijna onwerkelijk schoon en mooi uitzag. En daarbij sluiten wij ons aan. Tot in de puntjes verzorgd, alsof het gisteren is opgeleverd.
Daarna zijn we door het park achter de Dom richting de Rijn gelopen.
Bekijk de stad hier virtueel. Op de terugweg zijn kris-kras langs de parallel-lopende weg langs de hoofdstraat gelopen, en daar kwamen we ook nog een riviertje tegen, de Woogbach, die dus door de stad loopt. Een goed gekozen plek dus om een stad te bouwen.

Na de nodige winkels "bezichtigd" te hebben, zijn we tegen vieren weer richting de auto gegaan om onze reis te vervolgen.

Speyer
Speyer / Spira in vroegere tijden.

Worms naar Speyer Zoals op deze sateliet-kaart te zien is, liep de Rijn hier vroeger anders dan nu. Veel kronkeliger.

Plate 5
Hand-Atlas für die Geschichte des Mittelalters
und die neueren Zeit by Spruner and Menke
Plate 5 from Hand-Atlas für die Geschichte des Mittelalters und die neueren Zeit by Spruner and Menke:
Europa tijdens de derde kruistocht 1190
Een gedeelte van de kinderkruistochtroute - die wij hebben gereden - is hier groen ingekleurd.

"Klüpfelsau-Plan" (Ausschnitt) 1574

Begin 1200 was de muur rondom Speyer klaar. Dus dit was ongeveer wat de kinderen van Spiers zagen.

Het centrum van Speyer
Het oude centrum van Spiers / Speyer.

9:26
Maquette Kathedraal, Worms

9:47
Oudste joodse begraafplaats, Worms

9:50
Grafzerk met handen, Worms

10:45
De Rijn bij Altrip. Een eindje verderop verschijnt Dolf.

12:00

14:03
De Rijn achter de Dom, Speyer

Speyer
Speyer / Spira in vroegere tijden.

Van Speyer langs de Rijn richting Basel

We verlaten Speyer en vervolgden de kinder-route, parallel aan de 9. Dit leidde ons door dorpen als Berghausen, Heiligenstein, Lingenfeld, Germersheim, Hördt, Kuhardt en Leimersheim. Bij Neupolz weer de 9 op.

In Wörth een poging gedaan om een slaapplaats te vinden. Maar Wörth is waarschijnlijk een slaapstad van Karlsruhe, welke aan de andere kant van de Rijn ligt. Dus ons geluk daar beproeft. Een goede keus.

Van Speyer tot Karlsruhe is het zo'n 50 km rijden.

Karlsruhe, jongste stad van Duitsland, na 1800 planmatig gebouwt in barok-stijl. En dat is nog te zien.
In hartje centrum vonden we weer een echt hotel, waar we ook wel aan toe waren: Alfa hotel, op de hoek van Blumenstrasse en Bürgerstrasse. 84 Euro per nacht 2 pp met douche en toilet (echter dit maal zonder ontbijt, want we waren bekaf en dat zouden we toch niet halen.)

Na het inchecken en de bagage naar de kamer te hebben gebracht, zijn de stad ingelopen.
Winkels genoeg, nu nog een restaurant.
Deze vonden we in een van de vele "hofjes" die de winkelstraten hebben. Hoog tijd om eens Mexicaans te gaan eten in Restaurant El Taquito, Waldstrasse 24-26.

20:34
Restaurant El Taquito

Van Speyer langs de Rijn richting Basel

Dag 5 Karlsruhe

Wij gaan Karlsruhe een dag bekijken, dus kun je intussen Hoofdstuk 4 lezen.

Omdat we nu 4 dagen onderweg zijn, leek het ons wel goed om even een dagje op dezelfde plek te blijven. Je ziet zoveel onderweg. Al reden we per dag maar zo'n 200-250 km, blijkt het toch te vermoeien.

Na een goede nacht (wat een goede uitvinding die rolluiken, je hoort niets en het blijft donker), gingen we naar Das Krokodil om te ontbijten.
Het hotel had een eigen parkeergarage. Daarin was bij aankomst geen plaats meer, maar vandaag konden we de auto daarin wel parkeren, dat scheelt ongeveer de helft aan parkeerkosten, 10 Euro. De andere parkeergarage was 150 meter verderop in de straat, dus dat konden we wel even verplaatsen.
Anderhalf uur later hadden we eindelijk het straatje teruggevonden waar de parkeergarage van het hotel zat. Intussen de halve stad gezien. Het probleem zit 'm in dat het hotel in het centrum bevindt. De straten horen bij het voetgangersgebied (behalve bestemmingsverkeer, met natuurlijk her en der de bekende paaltjes. Dus zaak om precies de goede weg te nemen, want anders kom je er niet.

Daarna eindelijk shoppen. Al kwamen we niet ver, want bij de tweede winkel zaten we al anderhalf uur binnen (het regende weliswaar, maar bij Erhardt -Moderne Bürowelt- aan de Waldstrasse 53 konden we ons als papier-liefhebbers beiden wel even vermaken).
Daar zouden we op de terugweg toch nog even naar terugmoeten, om het een en ander te kopen. En onze verkoopster Roswitha was ook nog eens erg aardig.
Langzaam liepen we naar 'het paleis' in het midden van Karlsruhe.
Zoals goed te zien is op de luchtfoto's is de stad in een cirkel om het paleis heen gebouwd. Hier vanuit lopen 37 wegen die allemaal vanuit het paleis zijn te zien.

Op de terugweg naar het hotel bij Erhardt onze spulletjes gehaald en daarna bij een buffet-Indiër voor een paar Euro onbeperkt gegeten (al is dat aan ons niet besteedt).
's Avonds lekker gelezen (en natuurlijk ook om te kijken waar we de volgende dag naar toe moesten).

Hoofdstuk 5
Op pagina 88 wordt de route Straatsburg - Kinzig - Donau - Bodenmeer genoemd.

Karlsruhe geheel

Professor G. Droysens
Allgemeiner Historischer Handatlas
by R. Andree
Plate 22/23 from Professor G. Droysens Allgemeiner Historischer Handatlas by R. Andree
Duitsland omstreeks het jaar 1000
Een gedeelte van de kinderkruistocht-route - die wij hebben gereden - is hier groen ingekleurd.
Leuk aan deze historische geografische kaarten zijn de plaatsen die je heden ten dagen tegenkomt en vroeger al bestonden. Soms onder een andere -nog herkenbare- naam.
Nu weet je tijdens het rijden ook meteen welke steden al belangrijk waren in die periode.
Bij deze plaatsen dus een uitstapje maken om ze rustig te bekijken:
Wormatia\Worms, Spira\Speyer, Herdi, Selz, Strazburc\Strassburg, Offenburg, Genginbach, Steinbach, Hausach, Falchenstein, Rottweil, Hohenberg, (Bodama, Constantia\Constanz,) Überlingen, Buchhorn, Lindaugia\Lindau, Immenstadt, Fauces\Füssen, Hohenschanngau, Ettal, Werdenfels.

Dag 6 Karlsruhe - Rottweil

Langs de Rijn naar Straatsburg.

Na weer een goede nacht gingen we weer naar Krokodil om te ontbijten.
Daarna weer met de auto het druilweer in.

Van Karlsruhe naar Strasbourg is zo'n 70km.

Via Wörth, Hagenbach en Berg kwamen we bij de grensplaats Lauterbourg, waar we een bakje koffie hebben gedronken. Daarna verder Frankrijk in over de Route du Rhin, de D468.
De dorpen trokken aan ons voorbij: Mothern, Seltz, Beinheim, Roppenheim, Roeschwoog, Auenheim, Stattmatten, Drusenheim, Herrlisheim, Gambsheim, Kilstett, la Wantzenau en tenslotte Bischheim om door Strasbourg bij Neudorf met de Europabrücke over de Rijn over te gaan en Duitsland weer in te rijden.

Intussen hadden we begrepen dat het noodweer in Zuid-Duitsland er voor had gezorgd, dat de rivieren hoog water hadden gekregen.
Dus we wilden nog wel een laatste blik op de Rijn werpen, voordat we de Kinzig gingen volgen.

Langs de Rijn naar Straatsburg

We trekken nu weg van de Rijn langs de Kinzig richting Rottweil in Oostelijke richting.

Van Straatsburg naar Rottweil is het zo'n 110 km.

Aan de overkant van de Rijn, gingen we in Kehl even een hapje eten en nog een laatste blik op de Rijn wierpen. Het water stond inderdaad zeer hoog. En het stroomde ook uitermate snel. Daar wil je inderdaad niet meer op varen. We hadden inmiddels begrepen, dat alle scheepvaart ook verboden was.

12:28
Op de Europabrücke over de Rijn met hoogwater

13:18
de Rijn met snelstromend hoogwater

Langs de Kinzig richting Rottweil

Vanuit Kehl gingen we via Kork en Odelhofen naar Willstätt, waar we de Kinzig voor de tweede maal overstaken. De eerste keer was ons even ontgaan, omdat de wegen voor ons nogal lastig bleken te zijn.
Na Willstätt verder door Hesselhurst naar Offenburg. Hierna volgden we een stukje E531, om bij Gengenbach - weer aan de andere kant van de Kinzig - de dorpswegen te volgen. Hier onstond ook een mooi beeld van de route die kinderen gelopen hebben. Mooie groene weiden, met wouden aan de ene kant en aan de ander kant de Kinzig en de eerste heuvelachtige gevreesde bergen.

Na Gengenbach komen we door diverse gehuchten, maar ook door nu wat grotere plaatsen als Biberach, Steinach, Haslach en Hausach. Na Hausach vervolgen we de route 294 langs de Kinzig tot aan Schiltach.
Aangezien de Kinzig bij Lossburg z'n oorsprong vind, kunnen we deze niet verder volgen. Dus volgen we de rivier de Schiltach over de 462 naar Schramberg.

13:42

gaan we naar toe
15:38
Burg Husen, Hausach

We trekken nu verder richting Rottweil in Oostelijke richting.

Langs de Kinzig richting Rottweil

Na Schramberg verlaten we de rivier en steken het land over, we blijven op de 462 rijden naar Dunningen. Hier verlaten we de 462 en rijden door Lackendorf, Stetten, Flözlingen en Zimmern om de eindbestemming van vandaag te bereiken: Rottweil.

Hoofdstuk 6
blz. 78
Aankomst Rottweil.

Rottweil ligt op berg (Rottweil-Altstadt ligt in het dal). Om bij Rottweil te komen moet je over de brug de berg op.
Bij het Lorenszkapelle heb je uitzicht over het Neckar-dal. Je ziet hier bij wijze van spreken de kinderen omhoog kijken, tegen de stadsmuur op.

We hebben ons intrek genomen bij Hotel Lamm, Hauptstrasse 45. Kosten voor overnachting (met toilet en douche) 2 personen inclusief onbijt 84 Euro. Na een klein uurtje rondgewandeld te hebben, kwamen we tot de conclusie, dat we ook maar in het hotel moesten eten. Verder was er niet veel hier. Daarvoor moet je kennelijk in de Altstadt zijn.
Prima eten.

Rottweil

17:45
Hochturm, Rottweil
werd in 1300 als uitkijktoren en gevangenis ingericht.

17:40
Waldtor (onderste gedeelte), Rottweil
na 1691 Schwarzes Tor, Rottweil

18:19
de brug naar Rottweil
(vanaf de muur van de Lorenzkapelle)
18:20
de Neckar, Rottweil

Hoofdstuk 7
blz. 93 We verlaten Rottweil in Zuid-Oostelijke richting het meer van Konstanz.

Dag 7 Rottweil tot Meersburg
Heerlijk geslapen in dit Hotel. Hotel Lamm heeft goede bedden, en daarmee de beste bedden tot nu toe.
Na een goed ontbijt, kunnen we weer op weg.
8:28
Hotelkamer, Hotel Lamm, Rottweil

9:39
uitzicht Hotelkamer, Hotel Lamm, Rottweil op Kapellenkirche uit 1320/1733
9:44
Hotel Lamm, Rottweil

Richting Bodemmeer
We verlaten Rottweil en rijden het dal in over de 27 naar Neukirch en Schomberg.
We proberen de vlakste route te vinden tussen de bergen van de Schwäbische Alb in Baden Württemberg, door van het Naturpark Obere Donau met de Grosser Heuberg.
Voor Schömberg slaan we de 27 af naar Weilen en komen een eindje verder bij Ratshausen een "groene-route" weg op. Deze weg volgen we langs Hausen, Tieringen, Ober-Digisheim, Unter-Digisheim, Nusplingen om uit te komen in Fridingen, waar we de -nog kleine- Donau oversteken.

Wij vervolgen de weg langs Buchheim en door Worndorf, Schwandorf, Holzach Mainwangen, Gallmannsweil tot we op de 14 stuitten. Aangezien de wegen hier schaars zijn, volgen we de 14 door Stockach. De kinderen lopen door naar Ludwigshafen, om bij het meer van Konstanz aan te komen.

Daar komen wij later aan. Wij rijden bij Risstorf over de 313 naar Bodman (ook aan het meer van Konstanz, ofwel Überlinger See, waar de Bodensee op uitkomt), waar we een hapje gaan eten en koffie gaan drinken.
Daarna rijden we een kleine 40 km naar Konstanz over de 34 en de 33.
Waarom? Omdat we enerzijds pagina 111 nog niet goed hadden geïnterpreteerd en dus dachten dat we naar Konstanz moesten. En anderzijds vertelde de kaart ons dat het de moeite waard was om een bezoekje aan Konstanz te brengen.
Konstanz hoort nog net bij Duitsland en niet bij Zwitserland. Al moet je daarvoor wel naar de overkant van de meren wat de doorgaande route van de Rijn is.
En inderdaad, Konstanz is de moeite waard. Je zet de auto bijvoorbeeld Parkhaus-Altstadt (waar ze ook toiletten hebben, altijd handig) aan de Unter Laube op nr 26 in en je loopt zo de Altstadt in. We hebben 2:30 uur voor 4,20 Euro gestaan.
Je kunt er prima shoppen en dat hebben dan ook gedaan. En intussen heb je de Altstadt ook gezien.
Daarna weer 40 km terug om ons weer bij Ludwigshafen bij de kinderen te voegen.

10:55
de Donau bij Fridingen

10:56
dal bij Fridingen, prima om doorheen te wandelen.
even naar Konstanz
De route heen en terug Stockach - Konstanz.
13:45
Münster Altstadt, Konstanz
14:37
Kanzlei, Altstadt, Konstanz
Constancia
Constantia

Hoofdstuk 8
blz. 111 We volgen de Noordoever van het meer van Konstanz.

Weer bij Ludwigshafen volgden we de E54/31 naar Sipplingen en bij Goldbach verder langs het water door Überlingen, waar we bij Nusseldorf even pauzeerden bij de Wallfahrtskirche.
Deze kerk is vanbinnen oogverblindend, dus zeker even naar binnen!

Vervolgens door Uldingen om uit te komen in Meersburg.
Hieraangekomen hebben gezocht naar een hotel, maar aan de Bodensee zijn de Gästehaussen volop aanwezig, dus ditmaal ons intrek genomen in ABC-Gästehaus, Lindenweg 14, Meersburg.

Langs Bodemmeer naar het Oosten

Nadat we gegeten hebben bij El Greco, Steigstrasse 6, besluiten we om hier nog maar een dag te blijven. Er is hier namelijk nog een oud kasteel, die te bezichtigen is.

En de overnachting in het ABC-Gästehaus is voor 2 nachten 10 euro goedkoper, dus komt dat op: 2 x 70,- (voor 2 personen, inclusief douche, toilet, eigen keukentje en ontbijt).

Aan de Noordoever van het meer van Konstanz komen we onder andere langs Meersburg. Het kasteel van Meersburg stond er al.

Meersburg

Altes Schloss net boven de boulevard.

17:12

Meersburg
18:50
Steigstrasse, Meersburg

Dag 8 Meersburg
Weer beduidend slechter geslapen, helaas al voor de tweede nacht besproken. Maar het vooruitzicht van bezoeken van het kasteel maakt weer veel goed.
Na het ontbijt op stap richting Burg Meersburg.
Bezoek aan Altes Schloss van Meersburg. Duitslands oudste bewoonde burcht. Hier staan een selecte aantal foto's uit de beginperiode. Later zijn de ruimtes "gemoderniseerd". Maar rond 1200 kan ik me voorstellen dat het er zo uitzag.
Zeker een aanrader voor kasteelliefhebbers!!

Ook is de souvenierswinkel goed gesorteerd, van levensgrote harnassen (E 2200 - 2800) en schilden tot zwaarden zijn er te koop.
Zonder rondleiding waren we 1:15 uur bezig om een gedeelte van het kasteel te bezichtigen.

11:17

10:35
Ontvangsthal. Verzamelplaats voor het gevolg van de heren.

10:40
Woonkamer. De Palas is de hoofdwoning waar het gezelschapsleven van de kasteelbewoners zich afspeelde.

Keuken. De slotkeuken

10:49
wapentuig

10:58
gang naar de ridderzaal

Wapensmederij. De wapensmilde waar de wapens werden gemaakt.

11:02
De Ridderzaal uit de 13e eeuw. In zijn eenvoud geeft deze ons een beeld van de ruwe eenvoudigheid en het harde leven uit die tijd.
Op de tafel staat - in glazen beschermkastje - een rendierhoef, die als drinkbeker werd gebruikt.

11:04
De Hohenstaufengang. Wapens van de 44 bisschoppen die hier resideerden van 1268-1803

11:10
Kerker. De vergeetput is 9 meter diep. De gevangenen werden aan een touw naar beneden gelaten.

11:43
wapentuig

13:03
oostkant van kasteel

De Burcht is op een vooruitstekende rots gebouwd. De houten toegangsbrug zie je boven het dak van het gele huisje. Deze bevind zich 14 meter boven de (waterloze) gracht. De Meersburg stamt uit de 7de eeuw.

Na de bezichting van het kasteel konden we op ons gemak de rest van Meersburg ontdekken.
Genoeg te zien. De winkels, boulevard, het op en neer gaan (in hoogte) van de straatjes.
Later op de middag even tijd om weer te lezen. Om vervolgens weer naar Meersburg te lopen om te eten aan het Bodenmeer. Opvallend is hoe helder het water is. Je kunt zo 3 of meer meter naar beneden kijken.
Na het eten langs het meer weer na onze Gästehaus gelopen in afwachting van het vuurwerk van Konstanz. Daar is elk jaar een feest, wat word afgesloten met vuurwerk.
15:08
Zijstraat van de Unterstadtstrasse met de Meersburg

15:27

22:43
Vuurwerk aan de overkant van ons Gästehaus in Konstanz

Dag 9 Meersburg - Oberammergau
En we pakken de auto weer in om verder te reizen langs de Bodensee.

Hoofdstuk 8
blz. 111 Dit is wat ze zagen tijdens het volgen van de Noordoever aan de Zuidkant van het meer.

Langs Bodemmeer naar het Oosten
En wij kwamen over de 31 door Stetten, Hagnau, Immenstaad, met een boogje om Friedrichshafen, bij Eriskirch van de 31 af, naar Langenargen Kressbronn, Wasserburg en Lindau. In Lindau wilden we wat drinken, maar toen we een parkeerplekje hadden gevonden bij een casino "Spielbank Lindau" bleek dat iedereen daar tot 12:00 betaald mocht staan, en daarna alleen voor gasten. En wij waren er natuurlijk om 11:50 uur.
Dus maar weer verder gereden om in Rickenbach een terrasje te vinden, waar we weer heerlijk van de teruggekeerde zon konden genieten en ijsje.

Lindau
Lindau in vroegere tijden

blz. 111
En daarna door heuvelland met later bergachtig karakter, richting de Karwendel. Dit heet nu de Beierse Alpen.

Van Bodemmeer naar de Karwendel
We verlaten Rickenbach en rijden een stukje de 31 terug om de 12 te pakken, zodat we op de 308 komen. We rijden nu tussen de Allgäu en de Allgäuer Alpen door in de hoop dat dit de route zou kunnen zijn.

We komen door Sigmarszell en langs Scheidegg, Lindenberg, Simmerberg, Weiler, Oberreute, Oberstaufen, door Immenstadt om een stukje over de 19 naar Sonthofen te rijden, waar we weer op de 308 verder gaan. Dan komen we door Bad Hindelang, waarna we toch een bergenpartij overmoeten. Om Oostenrijk te mijden, rijden we weer een stuk naar het noorden naar Wertach. Hierna steken we door te zuiden van het Grüntensee naar Nesselwang.

12:59

Richting de Karwendel
Naar de Karwendel

Hoofdstuk 9
En daarna door heuvelland met later bergachtig karakter, richting de Karwendel.

Meertjes genoeg, dus aan een van deze zal het volksgericht plaatsgevonden kunnen hebben.

Van Bodemmeer naar de Karwendel
Bij Nesselwang nemen we een stukje 309 tot Pfronten waar de weg 310 gaat heten. En zo komen we langs het Weissensee uit in Füssen en Schwangau.
Bij Schwangau kwamen we langs een "kunst"-marktje en dat hebben we bekeken en daar heb ik een bijzondere fluit van klei gekocht.
Daarna reden we over de 17 verder langs de Bannwalsee, door Halblech en Steingaden, waarna we over de Echelsbacher Brücke de Ammer overstaken. Hoe de kinderen dit gedaan hebben, blijft een raadsel.
Daarna reden we over de 23, de Deutsche Alpenstrasse naar Oberammergau, waar we een slaapplaats gingen zoeken.

Bij Oberammergau kun je toch al de invloed van Oostenrijk merken. Het lijkt wel één grote kerststal, terwijl het toch zomer is. Waar was Oberammergau ook al weer bekend van? Van het Passionsspiel.
Na een rondje rijden door het dorp, namen we ons intrek in Hotel Alte Post, Dorfstrasse 19. 2-persoonkamer (met bad! en toilet) kost 73 Euro inclusief onbijt, exclusief 1,30 toeristenbelasting pp.
We hebben weer niet de moeite genomen om een ander restaurant te zoeken en dus bij ons Hotel gegeten. Dit was een prima keuze.
's Avonds weer verder gelezen hoe nu verder de volgende dag te reizen. Erg spannend, want wij zouden morgen ons eindpunt bereiken. Wat zullen we tegenkomen?

15:21

Hotel Alte Post, Oberammergau
19:59
Overkant Hotel Alte Post, Oberammergau
Hier staan talloze houtsnijwinkels.
Met op achtergrond de Kofel. Op de top staat een kruis.

Plate 30/31
from Professor G. Droysens
Allgemeiner Historischer Handatlas
by R. Andree
Plate 30/31 from Professor G. Droysens Allgemeiner Historischer Handatlas by R. Andree:
Duitsland tussen 1300 en 1400: 14e eeuw
Een gedeelte van de kinderkruistocht route - die wij hebben gereden - is hier groen ingekleurd.

Dag 10
Oberammergau - Scharnitz - Wessobrunn

Vanochtend redelijk vroeg wakker. Was het de opwinding voor vandaag?
Na een stevig ontbijt - je weet immers maar nooit wat er in de bergen gaat gebeuren - pakten we onze spullen en wilden we vertrekken.
Probleem ontstond echter voor de hefboom van het parkeerterrein van het Hotel. Daar had je een speciaal muntje voor nodig. Na deze gehaald te hebben en in het gleufje te hebben gegooid, was de boom alweer naar beneden voordat ik de auto had gestart en er onderdoor kon rijden.
De balie-medewerker had dit kennelijk vaker meegemaakt en liep de tweede keer dat ik het muntje ging halen maar met me mee om zelf het muntje door het gleufje te gooien, nadat ik klaar was om weg te rijden.
En toen eindelijk op pad naar ons einddoel. De kloven bij Scharnitz.

Hoofdstuk 10
Door bergachtig gebied, naar Scharnitz.
Vanuit Oberammergau reden we over de 23 verder naar Ettal waar mijn oog viel op een bierkraam langs de kant van de weg. En aangezien we nog steeds niet precies wisten hoe de reis verder zou verlopen, en Oosterrijk voor ons lag, zou dit misschien de laatste kans zijn om Duits bier te kunnen kopen. Dus dat maar gedaan. Verderop zagen we een klooster liggen, dus daar ook meteen maar een kijkje genomen.
Verder kwamen we door Oberau, langs Farchant door een tunnel en door Garmisch-Partenkirchen. Dit gespitste dorp moesten we ook even bekijken, vanwege de bekende skischansspringen.
Daarna gingen we verder over de E533/2 en zagen we de Rotenkopf in de verte liggen. Om vervolgens via Krün in Mittenwald uit te komen. Tijd om weer even wat te drinken. Hier zagen we hoe de Middeleeuwse Markt wat hier een week had gestaan, werd afgebroken. Dat hadden we eigenlijk wel willen meemaken, al was het maar omdat het goed in deze reis paste. Het zag er leuk primitief uit.
Even buiten Mittenwald kwamen we weer op de E533/2 en reden we langs het riviertje de Isar. Om vervolgens richting Scharnitz te rijden.

9:34

Giessenbach (1012m)

Hoofdstuk 11

Giessenbach net onder Scharnitz

Scharnitz was een beetje een teleurstelling. Een onbeduidend grensplaatsje waar je doorheen bent voordat je er erg in hebt. "Hebben ze niet handig aangepakt," dachten we beiden.

Dus maar even een paar kilometer Oostenrijk verder ingereden, over de snelweg waar Dolf het over heeft. Maar daar kwamen we niets meer tegen. Wel hadden we in het begin een soort kloof gezien, bij Giessenbach. Dus daar een kijkje genomen.

En jawel, begin van een aantal wandel- en mountainbike-routes.

Door deze kloof - van linksboven naar rechtsonder - hebben op en neer gewandeld. Dit stukje duurde zo'n 1 uur en drie kwartier heen en anderhalf uur terug. In de kloof stroomt een riviertje die uitmondt in de Drahnbach, welke weer uitkomt op de Isar. Een impressie:

13:03

13:19 13:53 14:22
Zie je het kasteel van Graaf Romhild von Scharnitz al voor je?
14:33 14:42

Reisverslag NRC 11 januari 2001: Tijdmachine op wielen
Reisverslag van reiziger voorbij92129 op Volkskrantreizen.nl

Dit is het einde van ons reisverslag over Kruistocht in Spijkerbroek.
Nu mag je zelf verder lezen in

Kruistocht in Spijkerbroek
We hopen dat je er van genoten hebt.

Ook deze reis gemaakt of een gedeelte ervan en foto's gemaakt. Laat het ons weten.
Reacties kun je sturen naar mij.

De Terugreis
Van Scharnitz naar Wessobrunn

Nu onze reis er op zit, kunnen we de terugreis beginnen. We zijn weliswaar nu met onze tiende dag bezig en we hadden 2 weken hiervoor uitgetrokken. Dus nog een vierenhalve dag de tijd om weer thuis te komen. We kunnen dus rustig terugrijden. Maar omdat we ansichtkaarten - met dus Oostenrijkse postzegels - in Scharnitz hadden gekocht moesten we eerst nog kaartjes schrijven.

En toen weer op weg naar huis.

We zijn dezelfde weg tot Obernau teruggereden, om vervolgens de paarse lijn te volgen. Zo kwamen we uit in Wessobrunn.
Hier overnachten we in Gasthof zur Post, Zöpfstrasse 2. De kamer inclusief ontbijt was 43 Euro. De WC en douche zaten bij onze kamer op de gang.
Omdat er in de buurt niet echt veel leven in de brouwerij was, hebben we hier ook gegeten.
Deze Gasthof heeft een zeer rijke historie van honderden jaren, wat uitgezocht is door een oom van de huidige eigenaren.
Na het natafelen - voor ons doen - vroeg naar bed.

naar Wessobrunn

Dag 11
Wessobrunn - Mainhardt

Na een goede nachtrust en ontbijt, konden we weer onze weg vervolgen. Onze eerste stop was in Landsberg am Lech.
Een leuk stadje om gezien te hebben. Natuurlijk moet je dan de gestilleerde dam in de Lech gezien hebben. Om de natuur een handje te hebben stroomt een klein takje van de Lech door de stad, om zich later weer bij de grote stroom te voegen.
Daarna weer verder. Wat opvalt is de grote leegte. Je komt af en toe een dorpje tegen, maar het is maar afwachten of je nog iets tegenkomt waar je iets kunt eten en drinken. Oftewel, het is hier niet toeristisch.
Dat is ook te merken aan het weinige verkeer op de wegen. De Volgende stop was bij Ziemetshausen, waar we bij een bakkerij van dat dorp een bakje koffie en broodjes konden nuttigen.
Later in de middag kwamen we door Obergröningen en Untergröningen. Als geboren Groninger wilde ik dit natuurlijk verder bekijken. Na een drankje, de plaatselijke supermarkt bezocht om van de brouwerij uit Untergröningen de nodige drankjes te kopen.
Het werd intussen ook weer tijd om de volgende slaapplaats te zoeken. Na door een aantal plaatsen gereden te hebben, waar we niets tegenkwamen, werd het uiteindelijk Hotel Schoch, Hauptstrasse 40, Mainhardt of eigenlijk Gästehaus Schoch, welke achter hotel in een apart gebouw zit. Prima kamer (groot) met balkon, douche en toilet, voor 52 Euro inclusief ontbijt.
Ook hier niet de moeite genomen om ergens een restaurant te vinden, want bij het hotel kon je prima eten.

8:07

20:11
uitzicht van kamer, Gasthaus Schoch Mainhardt

naar Mainhardt

Dag 12
Mainhardt - Frankenstein

Heidelberg Onze eerste stop vandaag was Möckmühl voor onze zoveelste cappuccino. Hier ook maar broodjes voor onderweg gekocht, die we in Zwingenberg tussen de bomen hebben gegeten.
Onderweg merkten we dat de auto tijdens en na het remmen een raar geluid maakten. Daar moet wel even na gekeken worden, al is dat niet leuk tijdens de vakantie. Maar natuurlijk nergens de juiste dealer te vinden.
Halverwege de middag kwamen we aan in Heidelberg. Deze stad moesten we natuurlijk even bekijken, dus de auto in de parkeergarage geschoven en de stad in.
Na Heidelberg besloten we om toch nog een stukje Moesel mee te nemen. Daarom reden we een stukje over de snelweg naar Speyer, waar we accuut in de file kwamen. Toch niet zo handig die snelwegen.
Dus toch maar de secundaire weg naar Speyer genomen. Daarin waren we niet de enige. Dus weer in de file, omdat voor Speyer een stoplicht staat.
Na de stoplicht was de file over en reden we door Neustadt an der Weinstrasse om eindelijk een slaapplaats te vinden in ... jawel Frankenstein. Bekend van .....
In Landgasthof Schlossberg, Hauptstrasse 1 konden we overnachten in pas opnieuw ingerichtte kamer met douche en toilet voor 60 Euro inclusief ontbijt. Ook hier ons avondeten gegeten.

11:01

Heidelberg

15:06

naar Frankenstein

Dag 13
Frankenstein - Mayen

Tijdens het ontbijt in de telefoongids een geschikte dealer gevonden in Kaiserslautern. Deze kon uiteindelijk de remmen vervangen, die toch echt wel versleten waren. En da's niet handig. Kennelijk wordt daar tijdens een APK-keuring niet goed op gelet. Je mag er toch van uit gaan dat de remmen dan weer minstens een jaar mee gaan.
Maar goed, na anderhalf uur konden we weer verder. Eerst maar weer een stukje over de snelweg om wat tijd in te halen. Waarna in Morbach een bakkie hebben gedronken en broodjes hebben gekocht.
Bij Kues bereikten we de Moesel.
Vanaf hier gingen de krokelende Moesel volgen. In zell zijn we even een uur gaan kijken. Hier komt de beroemde zwarte kat wijn vandaan.
Bij Cochem hadden we de Moesel wel gezien en gingen we weer gezellig door de bergjes. En dan ben je blij dat je remmen het weer goed doen!
Begin van de avond kwamen we aan in Mayen. Hier een pension gevonden, maar deze was aan het verbouwen en verwees ons door naar Pension Wolff. Dat wij snel de weg kwijt raken bleek maar weer eens. We hebben Mayen met auto wel gezien.
Uiteindelijk vonden we Pension Wolff, berg op (21%) aan de Am Heckenberg 47, het laatste huis van de straat. Wel een mooi uitzicht. Maar niet aan de meest logische doorgangsroute, daar waren we nog niet op ingespeeld.
Prima ruime kamer inclusief ontbijt 60 Euro (met douche en toilet).
Omdat we hier niet konden eten, konden we weer teruglopen naar het centrum van Mayen. Omdat de stad met auto langdurig door hadden gereden, rekenden we op een lange tocht. Maar dat viel reuze mee. Binnen 15 minuten zaten we in het centrum. Zag er leuk uit.
Hier konden we kiezen uit diverse restaurants. We kozen voor La Piazza am Markt. De meeste restaurants waren goed vol met over het algemeen jonge mensen.
Na het eten weer teruggewandeld, de berg op om van onze laatste nacht in Duitsland te genieten.

8:25

18:21
Mayen

naar Mayen

Mayen Mayen Mayen op schaal 100 en 20 meter. Het centrum is hierop goed te zien. En in laatste huis van het bovenste straatje zit Pension Wolff op een fantastische plek.

Dag 14
Mayen - huis

Na het ontbijt en voor de laatste keer de auto weer ingepakt te hebben, gingen we weer op weg. Mayen achter ons latend, kwamen tegen elfen aan in Blankenheim. Ons laatste vakantie-uitje. Blankenheim is weliswaar niet erg groot, maar wel een leuk oud plaatsje om even de benen te strekken en een half uur doorheen te lopen. Met een burcht.
Daarna weer verder door het Deutsch-Belgischer Naturpark.
Voor Aachen nog even een bakkie gedaan en daarna door Aachen richting Nederland en terug naar huis.

8:33
kamer Pension Wolff, Mayen

8:34
balkon Pension Wolff, Mayen

11:14
Blankenheim

naar huis
We hopen dat je een beetje hebt mee kunnen genieten.
Einde

'Kruistocht in Spijkerbroek'
'Rondje om Zwitserland'
'weekendje Noord-Groningen'
'Ontdekking van de Vrije Friezen'
'Hanzesteden aan de Oostzee'
'Friesland - provincie in Nederland'
'Friesland uit het veen'
'Aan de oevers van de Schelde'
'Rondom de Gelderse IJssel'
'Binnen en rondom de Westfriese Omringdijk'
'De Ommelanden'
'Het Bildt'

Ga in nieuw scherm naar
mijn broers-site
K U N S T * S C H I L D E R I J E N * K U N S T Ga in nieuw scherm naar
K U N S T * S C H I L D E R I J E N * K U N S T Of bekijk de kleurrijke schilderijen-expositie van m'n broer.