Artikelen over Scheren
Bron: Algemeen Dagblad
ISAN: 890228 90 4035 pp k r
Taal: Nederlands
Datum: 19890228

50 JAAR SCHAVEN AAN SCHEERAPPARAAT

Op 9 maart precies vijftig jaar geleden bracht Philips zijn eerste elektrische scheerapparaat op de markt. Het was een gewaagd idee, over gewaaid uit de Verenigde Staten, want het één-koppige apparaat nam de baard niet alleen met haar, maar ook wel eens met huid mee.
Maar de tijd heelde alle wonden. Het twee-koppige eitje werd in de jaren vijftig al een geduchte concurrent voor het krabbertje. In de jaren '60 drong de drie-kopper de krabber nog verder terug.
En nu, na een halve eeuw onderzoek en praktijk, kun je je snoerloos elektrisch scheren, waarbij 15 dubbele mesjes computergestuurd langs 90 scheergleuven razen.


Van toen naar nu. Met het twee-koppige eitje (boven) dwong Philips in de jaren vijftig het nat-scheren naar de achtergrond.
Met drie verende koppen, dubbele mesjes en andere toeters en bellen (links) elektrisch scheren een fluitje van een cent.

door JAAP ROELANTS

AMSTERDAM--Dat Philips al zo'n 240 miljoen scheerapparaten heeft verkocht dankt het vooral aan professor is A. Horowitz. Deze in 1982 overleden uitvinder bedacht de roterende scheerkop. Hij was op het idee gebracht door de werking van een fietsdynamo.
Vele malen verbeterd en verfijnd en door evenveel octrooien beveiligd, staat dit patent nog steeds aan de basis van het succes. De concurrentie, waarvan Braun in West Duitsland de belangrijkste is, moet zich 'behelpen' met heen-en-weer bewegende scheerplaatjes.
Wie denkt dat er na een halve eeuw aan een scheerapparaat weinig meer te verbeteren valt, heeft het mis. De fabrikanten piekeren zich suf (bij Philips 70 man) om steeds met nieuwtjes te komen. Als er aan de techniek dan niet meer zoveel te verbeteren valt, dan is er wel de vormgeving of het bedieningsgemak waaraan nog gesleuteld wordt.
We komen elk jaar met ten minste één nieuw apparaat", zegt J. Tollenaar, directeur van de kleine huishoudelijke apparatenfabriek van Philips in Drachten. "Je kunt niet zeggen: nu hebben we een goed apparaat en daar laten we het voorlopig bij. De concurrentie zit niet stil."

ENERGIE
De laatste nieuwe Philishave is een drie-koppig oplaadbaar apparaat in moderne vorm gegoten. Het geeft aan hoeveel energie er nog in voorraad is.
Behalve dat er regelmatig iets nieuws moet zijn voor het grote publiek, moeten de bedenkers en ontwerpers van de Philishavers bij voortduring attent zijn op trends, waarvoor vooral de jeugd gevoelig is.
Nog niet zo lang geleden was een eendags-baard het nog helemaal, maar inmiddels is glad, gladder-kan-het-niet nummer één in de trend Top-Veertig. Dat lijkt in het voordeel van zeep en krabbertjes die gladder werk zouden leveren dan het elektrische apparaat.
Tollenaar: "Scheren is een ritueel. Je kunt niet zeggen elektrisch scheert minder glad dan nat. Het gaat erom hoeveel tijd je bereid bent uit te trekken voor het scheren en wat je glad vindt."
In de hang naar gladde kinnen is het al helemaal niet ongewoon dat jongeren zich tussendoor nog eens bijwerken bij voorbeeld ná het sporten en vóór de disco. Tollenaar werpt achteloos een sportief etui, met een joyeus apparaat, op tafel, geschikt voor deze gladde jeugd. "Voor jongeren on the move", lacht hij.
De jeugd is toch een probleemkind voor het elektrisch scheren. Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat een geringe meerderheid van de jongeren er de voorkeur aan geeft zich nat te scheren, dus met schuim en krabber.
De tegenzet van Philips was enkele jaren geleden de introductie van een soort 'puberapparaat', uitgedost in een vrolijk kleurtje, niet te duur en met twee koppen in plaats van drie, voor de beginnende scheerder.
Tollenaar: "Je kunt zeggen dat de belangstelling voor het nat- of droogscheren op en af gaat. De ene keer zijn wij wat aan de winnende hand, de andere keer zij."
Een andere trend is het scheren in de ochtendfile. Voor Philips interessant. Het zou een extra apparaat in het dashboardkastje van de auto kunnen betekenen. Het bedrijf zou er graag wat meer op inspelen. Maar aan een gerichte campagne van een file-shave kleven toch risico's, hebben marketing-deskundigen bedacht. Ze zijn bang dat het scheerapparaat te veel met file, dus te veel met iets negatiefs, geassocieerd zal worden.
De baardhaar groeit ongeveer 3,75 millimeter per dag. Ruwweg de helft van alle mannen die zich dagelijks van dat nieuwe stukje baard ontdoen, gebruiken daarvoor de roterende koppen van de Philishave.
Opvallend is dat deze allemansvriend nog een echt Nederlands produkt is. Het wordt bedacht en geproduceerd in Groningen en Drachten, waar jaarlijks miljoenen apparaten de deur uitgaan.
De fabricage is niet zo arbeidsintensief dat een land met goedkope arbeidskrachten gezocht moet worden voor de produktie. Bovendien is de concurrentie door de patenten niet zo moordend als Philips bij voorbeeld bij de consumentenelektronica ondervindt.

Trefwoord:
droogscheerapparaat